Nezaradené

Máš dobrý pitný režim?

Pitny rezim

Pitný režim

O pitnom režime sa už toľko napísalo a narozprávalo že každý to zhruba ovláda. Ja sa ale pýtam dodržiavame to?

Voda je primárnou ak nie najdôležitejšou zložkou v ľudskom organizme. Voda tvorí 55% až 65% hmotnosti nášho tela a preto je nesmierne dôležité si dávať pozor na pitný režim. Správny životný štýl sa nezaobíte bez správne nastaveného príjmania tekutín. Je dôležité prijímať dostatok vody, aby obličky mali možnosť uvoľnené toxické látky vylučovať bez rizika poškodenia.

pitny rezim

pitny rezim

Slovensko je hneď po Rakúsku druhou krajinou na svete s najväčšou zásobou pitnej vody. Náš Žitný ostrov predstavuje najväčšiu prirodzenú zásobáreň podzemnej vody v strednej Európe a dokázal by zásobovať pitnou vodou viac ako 13,5 mil. Obyvateľov.

Čo teda piť? Určite je najvhodnejšia čistá voda. Či už filtrovaná, minerálna (s nízkym obsahom mineralizácie), dojčenská, pramenitá alebo s kohútika je určite tou najlepšiou voľbou. Čaj bez pridaného cukru je tak isto vhodná alternatíva Treba ale dávať pozor na čierny čaj a množstvo kofeínu. Čím kratšie ho luhujete (1-2 minúty) tým viacej kofeínu bude čaj obsahovať. Ak ale predĺžite luhovanie na 3-5 minút kofeínu budete mať svoje šálke menej.

Názory na to koľko by sme mali vypiť sa mierne líšia. Ambulancia AKV udáva tento vzorec.
Najmenej 0,5 litra (maximálne 0,7 litra) na každých (aj začatých) 15 kg hmotnosti.
Príklad: 70 kg človek: 70 :15 = 4,7 x 0,5 = 2,3 litra zjednodušene: 70 : 30 = 2,3 litra.
V prípade väčších strát vody potením, na každý 1 kg úbytku telesnej hmotnosti pri fyzickej aktivite, doplniť tekutiny v objeme 4 šálok (spolu 1 liter).

Polievky, mlieko, sladené limonády, káva, smoothies, zeleninové a ovocné šťavy sa nepočítajú do množstva prijatých tekutín. Stav hydratácie sa dá veľmi dobre kontrolovať farbou moču. Moč by mal byť svetlý a bez zápachu. Niektoré potraviny špeciáne cvikla vo väčšiom množstve dokáže farbiť nie len stolicu ale aj moč.

Kedy a koľko vody treba teda vody vypiť? Na lačno hneď po prebudení minimálne 0,5l vody. Dajte si 15 minútovú pauzu na hygienu, oblečenie a pustite sa do raňajok. Následne si treba rozložiť pitie počas celého dňa. Opäť cca 20 minút pred obedom alebo večerou je vhodné sa napiť viacej aby sme počas jedla alebo po jedle nemuseli príjmať ďalšie tekutiny. Nie je vhodné pre optimálne trávenie. Pred spaním nie je dobré príjmať tak isto veľa tekutín. Pokiaľ sme pred spaním smädný mali by sme vypiť iba také množstvo aby nás to osviežilo.

Pokiaľ v noci chodíme na toaletu je to zvyčajne kvôli zlému načasovaniu príjmania tekutín. Treba si nastaviť príjmanie tekutín prevažne do 18:00 aby sme potom na večer nemuseli toľko tekutín príjmať.

Nazdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *