Strava

Rozličné spôsoby úpravy zeleniny. Prvá časť “Surová”

Zelenina je dôležitá súčasť pestrého a vyváženého jedálnička. Ja by som si bez nej nevedela predstaviť ani jeden deň. Napriek tomu sú aj také druhy zeleniny, čo som nemala vždy v láske a cestu k nim som musela hľadať. Dôležité je nebrániť sa novému. Ak ti teda nechutí čerstvá paradajka, premôž sa a vyskúšaj napríklad sušenú, tá ti môže sadnúť a tvoj jedálniček bude zas o niečo pestrejší. Dnes si teda prejdeme rozličné spôsoby ako sa dá čerstvá zelenina upraviť.

Šaláty

Ja mám najradšej klasiku. Ľadový šalát, uhorka, cherry paradajky, čierne olivy alebo kapary a pridávam aj biele hrozno. Šalát sa dá spraviť naozaj z kadečoho. Výhoda šalátu spočíva aj v tom, že môžeš medzi obľúbené druhy zeleniny pridať aj tie menej obľúbené. Takto si môžeš spestriť svoj jedálniček. Rôzne druhy môžete medzi sebou kombinovať a tak nikdy nebude šalát rovnaký.

Čerstvé šťavy a smoothies

Je to cesta ako si nájsť vzťah napríklad k mrkve, červenej repe, stonkovému zeleru, kelu, či špenátu. Je možné kombinovať zeleninu s ovocím, chute sa prepoja a dá im to nový rozmer. Ja som napríklad nebola predtým moc kamarátka s kelom, ale na zelené smoothiečka nedám dopustiť.

Zeleninové cestoviny

Ak ti niečo hovorí slovo špiralizér, tak už budeš vedieť o čom je reč. Je to mašinka na výrobu “cestovín” zo zeleniny. Vzniknú ti zeleninové špagety. Najčastejšie ich robím z cukety, no je možné použiť aj mrkvu, uhorku alebo bielu reďkovku. Jednu dobu som závislačila na cuketových špagetách s vegan syrovou omáčkou. Ak by ťa to zaujímalo je z kešu orieškov a lahôdkového droždia. Internet je plný receptov ako ju vyrobiť. Ak chceš overený recept tak mi napíš :).

Zeleninové “chipsy”

Radím to medzi čerstvú, pretože mám namysli úpravu do 42°C. Ak máš sušičku určite si kúzliš aj takúto dobrotu. Sušiť sa dá všeličo (mrkva, paradajky, kel, zeler, atď). Čo mňa osobne veľmi prekvapilo boli raw kelové chipsy. Tých som sa nevedela nabažiť. Lupienky zo zeleru sú tiež veľmi chutné. Obe tieto zeleniny nemám až tak v obľube, ale tieto chipsy to bolo čosi neskutočné, ak si ich nemáte ako vyrobiť dajú sa aj kúpiť. Doporučujem vyskúšať.

Marinovaná zelenina

Marinovať sa dá naozaj čokoľvek. Je to poriadna pecka. Je to super spôsob ako zaradiť do jedálnička aj napríklad surovú brokolicu. Je to poriadna pecka. Brokolicu rozoberieme na ružičky dáme do hlbokej misky. Od oka polejeme rastlinným olejom a sójovkou. Ja doporučujem sezamový olej. Pri alergii na sóju sa dá použiť kokosová “sójová omáčka” (nájdeš aj u nás v ponuke). Videla som už tento recept aj s omáčku z vlčieho bôbu. Poriadne premiešaj a daj na pár hodín najlepšie na noc do chladničky. Na obed už môžeš konzumovať marinovanú zeleninu. Ja sa ešte musím podujať na experiment s kelom, ale mám silný pocit, že ho budem mať vďaka tomuto zas o kúsok radšej.

Verím že si sa dozvedel niečo nové a zaujímavé. Ako si vybrať kvalitnú zeleninu sme písali v minulom článku. Nabudúce si prejdeme tepelne upravenú zeleninu. Zabudla som na niečo? Napíš mi.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *