Životný štýl

Rozličné spôsoby úpravy zeleniny. Druhá časť “teplá úprava”.

V minulom článku, ktorý si môžeš prečítať TU sme si prešli ako konzumovať zeleninu za surova. Dnes si prejdeme spôsoby jej tepelnej úpravy.

Varená alebo na pare

Myslím, že sa zhodneme, že zelenina pripravená na pare si zachová viac živín a aj lepšiu chuť, takže ak máš tú možnosť, je to vždy lepšia voľba. Sitko na varenie v pare je úplne lacná záležitosť, vieš si tak pripraviť zeleninu čerstvú aj mrazenú a potom ju využiť ako
prílohu alebo do teplých šalátov.

Pečená alebo grilovaná zelenina

Výhodou takejto úpravy je, že si zeleninku môžeš okoreniť podľa vlastnej chuti a z rovnakej zeleniny vykúzliť aj celkom iné jedlo. V článku o surovej zelenine sme si spomínali aj marinovanie. To sa dá skvelo využiť aj pri pečení a pred prípravou v trúbe si mrkvu, baklažán, cuketu, či karfiol naložiť na noc do obľúbenej marinády. Zeleninu ako baklažán, cuketu, paradajky, či papriku si pred pečením môžéš najskôr vydlabať, potom naplniť mäsom, syrom, ryžou, quinou, čím len chceš a dať zapiecť. Pri grilovaní je super využiť špízy a kombinovať si rôzne druhy zeleniny.

Teplé šaláty

Šalát nemusí byť len zo surovej zeleniny. Kľudne je možné použiť varenú, na pare, pečenú, či grilovanú a skombinovať ju s obilninami, strukovinami alebo aj s mäsom. Prinesie ti to úplne nové možnosti, pretože zrazu môžeš do šalátov používať aj hokkaido tekvicu, batáty,
baklažán a podobne. Vyskúšaj napríklad šalát z pečenej hokkaido tekvice, baklažánu, quinou, sušené paradajkami a avokádom. Mňamózne 🙂

Polievky

Aj keď nie si najväčší milovník polievok verím, že si nájdeš aspoň jednu, ktorú máš rád. Či už je to krémová alebo vývar. Ja napríklad neviem zjesť zeler v polievke, keď sú tam jeho celé kusy, ale keď je rozmixovaný v krémovej polievke, tak mi to nerobí žiadny problém. Na zelenine je super, že nám polievky prinášajú ďalšie nekonečné možnosti. Vývar vôbec nemusíš robiť len mäsový. Minule som robila len zo zeleniny a bolo to geniálne. Pridala som zázvor, kurkumu a vznikla exotická varianta.

Nátierky

Na nátierky je možné použiť zeleninu upravenú rozličným spôsobom rozmixovaním so strukovinami, či obilninami. Poznáš Ajvar? Doporučujem vyskúšať a verím, že si ju zamilujete ako ja. Pripravuje sa z grilovaných paprík a baklažánu a je to ozaj delikatesa. Ak si ho ešte
neochutnal, povinne musíš napraviť tú chybu. Máme ho aj na predajni.

Zeleninové fašírky a placky

Zeleninu skombinujeme so strukovinami, quinou, ovsenými alebo inými vločkami a máme super náhradu za klasické fašírky alebo mäsové placky do burgerov. Je možné ich vysmážať, ale aj piecť v rúre. Receptov na ne je neúrekom, ak by ťa zaujímali moje overené, kľudne napíš, rada sa podelím.

Zaváraná zelenina

Slovákov pri tomto slovnom spojení pravdepodobne automaticky napadnú kyslé uhorky alebo zaváraná červená repa. Takýmto spôsobom si na horšie časi vieme odložiť aj karfiol, mrkvu zeler, je toho neúrekom a obrovskou výhodou je že v zime si tento poklad nájdeme pekne v skrinke.

Ako najradšej ješ zeleninu ty? Chutí ti viac čerstvá alebo tepelne upravená? Keby si sa s nami chcel podeliť aj o nejaký recept, neváhaj, my sa veľmi potešíme. 🙂

Lucka si pre pre teba prirpavila veľa možností. Zabudla na jeden ktorý ja osobne často využívam a pokladám za vhodné ho doplniť. Dúfam, že ta nenapadlo vysmážanie, to uviedla. Ja som sa rozhodol, že to do článku nezaradím. Na čo ale pozabudla je moja obľúbená úprava špenátu.

Blanšírovanie

Blanšírovanie je špeciálna tepelná úprava zeleniny, pri ktorej sa plody najprv krátko povaria, podľa veľkosti a druhu niekoľko sekúnd až minút, a potom sa ponoria do ľadovej vody. Zachovajú si tak svoju sviežosť, peknú farbu, chuť i vitamíny. Takouto úpravou získa špenát 5- násobne viac železa. Z blanšírovaných paradajok získa tvoje telo zase viacej lypokénu ako zo surových paradajok. Určite zaraď aj blanšírovanie do tvojho jedálnička.

Načo sme ešte zabudli?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *