Nezaradené

Sú raňajky naozaj potrebné?

Prečo zvyčajne ľudia neraňajkujú?
– ráno mi netrávi
– nemám čas
– snaha schudnúť
– intermittent fasting (pomerne novú Fínsku štúdiu na túto tému prinesiem neskôr 🙂 )

ranajky

Áno, každý z nás má ranné povinosti ako vystrojiť deti do školy, seba odviesť do práce, poprípade vyvenčiť svojho štvornohého miláčika. Je to ale dôvod na to, aby sme si odopreli raňajky? Ja si myslím, že nie a mám na to hneď niekoľko dôvodov.

Prečo vhodne raňajkovať?
– prísun energie
– lepšia kontrola hmotnosti
– lepšia mentálna výkonnosť
– lepšia kontrola prijatých kalórií počas zvyšku dňa

Ak som vás ani týmto nepresvedčil tak potom vytiahnem posledný tronf a to: Ľudia, ktorí pravidelne raňajkujú jedlo optimálneho zloženia, majú o 35-50% nižšie riziko inzulínovej rezistencie (predstupeň cukrovky). Toto nie je zanedbateľné percento.

Čo raňajkovať?
– bezpečné tuky (orechy, avokádo, olivový olej)
– komplexné sacharidy a vláknina (celozrnné pečivo, ovocie, zeleninu, ovsené vločky)
– ľahko stráviteľné bielkoviny (strukoviny, tofu, nízkotučné mliečne výrobky (prečo nízkotučné napíšem neskôr :), obilniny)
– antioxidanty (surové ovocie, zelenina, orechy)

Optimálne raňajky by mali obsahovať všetky tieto zložky. Či už si robíte raňajky na sladko alebo na slano určite sa dá vybrať. Raz za čas spravte manželke/ovi, priateľke/ovi raňajky do postele a určite sa ne budete tešiť ešte viac :).

ranajky na slano

Čo nedoporučujeme?
– údeniny
– slanina
– biele pečivo a výrobky z neho
– rafinované cereálie a granoly
– maslo

Pokiaľ nemáte návyk na raňajky alebo nevolíte vhodné potraviny a chceli by ste skúsiť zmenu tak neexistuje univerzálny recept na úspech. Každý sme jedinečný, máme iné chute a motiváciu. Tak isto ale treba povedať, že naše správanie je výsledkom zvykov, ktoré sme sa naučili. Tak ako človek, ktorý 5 rokov sedí doma asi do týždňa neodbehne maratón, tak isto aj vy, ak nemáte vypestovaný zvyk raňajkovať alebo volíte nevhodné potraviny, tak to zo dňa na deň asi nezmeníte. Jedlo nám dodáva potrebnú energiu na fungovanie, ale malo by nám aj chutiť. Ak chcete, aby zmena bola dlhodobá treba začať pomaličky pridávať do svojho jedálnička vhodné potraviny a tie zlé postupne nahrádzať vhodnými. Človek sa ani nenazdá a za nejaké obdobie bude voliť iné (verím že vhodné) potraviny :).

Raňajkuj ako kráľ, obeduj ako princ a večeraj ako žobrák.

Prajem vám úspešný vstup do každého dňa.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *